Candva, in trecut …

by Anku

Uuuuuf ce greu e cand esti incult, dar tanjesti sa fii cult! Cand vrei sa spui o gramada de chestii, da’ iti lipsesc mijloacele, vocabularul, termenii, adica bagaju’ ala de cunostinte despre care vorbeau profii in scoala de ne blazau pe noi in-gro-zi-tor! Cand vezi un film si, dupa 2 saptamani, ti se mai plimba pe retina in flashback-uri care l-ar face mandru si pe Tarantino, un film care inca iti sare pe neuronu’ ala mic din emisfera dreapta si striga ca bezmeticu’ “Scrie despre mine!! Scrie despre mine!! SCRIE!!”

Ce sa scriu? Cum? Sa incep prin a ma scuza ca sunt profana in ale cinematografiei? Ca nu stiu exact despre ce vorbesc, dar vorbesc? Ca Tarantino e genial (poftim platitudine!)? Ca omu’ asta bate tot ce am vazut eu pana acum? Ca e vizionar si eu anacronica? Ca in primul rand mi-a placut Povestea iesita din realitatea si limitarile istoriei in care lucrurile arhicunoscute se aranjeaza total anapoda si totusi atat de firesc de parca trecutul e la indemana tuturor? Ca a rescrie istoria e un joc total al imaginatiei? Ca poti fi dramatic cu ranjetul parodiei pe chip? Ca tensiunea cadrelor lungi in care aparent nu se petrece nimic e plina de atatea taceri zgomotoase incat iti vine sa tot derulezi inapoi ca sa gasesti alte si alte simboluri? Ca “taieturile” (sau mai bine zis “deschiderile”) plasate uneori cand te astepti mai putin fac tot farmecul discursului cinematografic? Ca Tarantino, maestrul ruperii cronologice, stie sa-si aranjeze atat de frumos istorisirea? Ca trebuie sa fii un actor al naibii de bun ca sa joci un personaj cabotin fara sa fii cabotin? Ca nu ma mai mir ca aia de la Oscar sunt total cretini, dar cu toate astea reusesc sa ma enerveze de fiecare data? Ca orice ar spune unii si altii pe mine Brad Pitt nu reuseste sa ma impresioneze? Ca daca e sa fiu rea (si sunt!) as intreba (si intreb!) unde e Uma Thurman? Ca  mai bine va uitati voi la film?!…

Mda.. poate, candva, voi scrie despre toate astea….

12 responses to “Candva, in trecut …

  • Cerculeţ

    Interesantă venirea vorbei la film, ai o confesiune delicată. Ai/aţi văzut „Umbrele strămoşilor uitaţi” a lui Sergei Parajanov? Mi-am adus aminte de el, nu ştiu de ce. Parabole, simboluri, lucruri simple.

    • 3fmi

      Multumesc mult! Nu am vazut filmul (am spus ca sunt cam handicapata cinematografic, dar l-am pus pe lista de vazut) Si e „ai”, in nici un caz „ati” daca vorbesti numai cu mine. 🙂

  • golanitzky

    pacat ca nu ai fost sambata seara la ziua cuiva si „cearta” de la masa: unii sustineau ca filmul e arta second sau third hand (eu), altii (prietenii) ca nici vorba, filmul e arta de la mama ei si nici nu poate fi altfel.

    • 3fmi

      Ooooooo ce mult imi place o „cearta” bine argumentata! Astept sa-mi spui de ce nu te-a impresionat ca sa mai spun eu o data de ce mi-a placut.

    • traffik

      Este cel mai bun film pe care l-am vazut anul acesta. Este adevarat ca filmul merita vazut, daca poti sa treci peste faptul ca americanii l-au omorit pe Hitler (in film doar), americanii au castigat razboiul, eroul absolut in WW II a fost Aldo Apasul si inca vreo doua „mici inadvertente”.
      Una peste alta Inglourious Basterds e un SF (mai mult F decat S) de calitate, singurul defect este ca e facut de americani, dar e mai bine decat daca ar fi fost produs la Bollywood.

      • 3fmi

        Daca nu l-am supraestimat eu pe Tarantino cred ca detaliile alea cu „americanii si evreii pun capat razboiului” si „eroul perfect e neaparat american” au fost cam intentionate. Si ironice. Iar „inadvertentele” au fost preferatele mele, le-am vazut ca o reinventare a istoriei in care totusi se pastreaza caracterisiticile perioadei. Eu zic ca si americanii astia is buni la ceva: din cand in cand fac filme bune 🙂

  • Cerculeţ

    Oriunde poţi găsi poezia, e artă. Asta ca să simplific lucrurile, complicându-le. Nu ştiu ce-i poezia.

    • 3fmi

      Cerculet, esti modest. Cineva spunea (nu eu) ca pictura e o poezie tacuta. Si eu ma uit dimineata la casuta ta cu ochelari ca sa-mi fie mai frumoasa ziua. Si da, eu am vazut poezie in spatele violentei exacerbate din film.

  • 3fmi

    by Laura
    Ankule, m-ai convins a-l vedea pe acest film. (Il ai…? 😀 )

  • DaDa

    Asta merita vazut!

Lasă un răspuns

