Operaţia „Clătita”

by Anku

Aţi făcut vreodată operaţii pe creier? Nici eu. Eu fac în schimb clătite ceea ce mi se pare la fel de greu precum operaţia cu pricina.

Neputinţa mea „clătitească” durează de mai bine de 10 ani când după vreo 2 experienţe culinare în care am obţinut nişte franjuri cărora cu toată imaginaţia mea debordantă nu le-am putut spune „clătite” am decretat că nu le ştiu eu chiar pe toate şi am purces la tăierea clătitelor de pe lista mea de „must do”. Dar odată cu furtunoasa mea înaintare în vârstă, m-am înţelepţit şi am hotărât că în viaţă trebuie să ne înfruntăm eşecurile. Dar, Doamne, greu mai e…

Totul începe cu vreo săptămână înainte când încep să-mi repet subliminal „săptămâna asta fac clătite, săptămâna asta fac clătite, săptămâna asta fac clătite” După vreo 6239 de repetări încep să şi cred. Ocazie cu care încep să şi tremur. De emoţie. În ziua cu pricina de pe la 8 dimineaţa (duminică, de preferinţă) încep să sun nişte oameni (nu mulţi, vreo 5 la număr) cărora le cer Reţeta de clătite (da, în inocenţa mea mă aştept să-mi dea toţi aceeaşi reţetă de clătite). Ce îmi urează ei înainte de declamarea reţetei nu are rost să menţionez, relevant pentru acest blog e doar procesul culinar. După ce mă dumiresc cum e cu reţeta şi îi conving pe toţi să adopte o reţetă unică din cele 6-7 enumerate decid eu că ceva îmi scapă. Deschid nişte bloguri culinare (nu multe, vreo 37 la număr) să mai verific nişte reţete. N-ar semăna una cu alta nici să le pici cu ceară! Transmit în gând toate cele bune bloggerilor culinari care au trafic de nu-l pot duce şi mai stau puţin. Pe la 8 seara decid că aşa nu se poate şi mă dezinfectez să intru în operaţie.

Stăpână pe mine, bat ouăle când privirea îmi fuge către făină şi lapte şi iar mă apucă tremuratul. Într-un dans psihedelic în mintea mea încep să se învârtă cantităţi de lapte şi făină care se îmbrăţişează şi se despart halucinant şi ştiu că acolo e problema mea. Încep să mă treacă apele. Şi nici măcar nu am aprins focul! Vreo jumătate de oră mă întreb dacă să încep cu făina sau cu laptele. Mă deturnez puţin de la obsesie când îmi aduc aminte că mi s-a recomandat apă minerală. Oare să beau? Sun oamenii cu recomandarea. Cică tre’ să pun în aluat să iasă mai pufoasă clătita. Pufoasă îmi trebuie mie??!! Mie îmi trebuie să arate a clătită! Dau naibii apa minerală că şi aşa nu am şi cu mâna tremurândă pun puţină făină. Încep să mă rog asiduu la orice forţă superioară e dispusă să mă ajute. Pun şi lapte. Bag schema lapte, făină, rugăciune, lapte, făină, rugăciune. Şi tot aşa timp de vreo 2 ore. Din care o oră şi 45 de minute o dedic stopării tremuratului. Când e gata maglavaisu’ mă mai opresc puţin să inventez o rugăciune finală.

Prima clătită e singura pe care o mănânc. Din 2 motive: să nu am pe nimeni pe conştiinţă şi să şterg posibilele urme de dezastru în cazul (cum spuneam, des) în care nu iese operaţia. Înfulec clătita şi dau fuga pe balcon să aprind o lumânare de mulţumire zeilor. AM REUŞIT! Cineva acolo sus mă iubeşte (nu ca pe Paul Newman, da’ mă iubeşte)! De aici încolo dau drumul la muzică şi încep să dansez în timp ce coc clătitele. I am sooooo good!!! Când toate cele 5 clătite sunt gata îmi dau seama că după o zi la sapă aş fi fost mai odihnită şi mă trântesc epuizată în pat. Dorm 3 zile în care am visul ăla recurent cum că aş fi un Jamie Oliver al clătitelor. Timp de o săptămână diverşi oameni (pe unii nici măcar nu aveam habar că îi contactasem) mă sună să mă întrebe cum mi-au ieşit clătitele că au auzit ei nişte maşini de pompieri gonind sonor prin oraş. Le zâmbesc străveziu prin telefon şi mă întorc pe partea cealaltă.

13 responses to “Operaţia „Clătita”

  • a-z

    pfoai ce mister lasat-ai in urma, pana ce am acoperit cu privirea textul clatitesc mai ca ma extenuam si eu, asa de tare implicare se intrevede sau observa in text!
    hai sa-ti zic eu reteta simpla: bati ouale, pui tu cate crezi ca trebuie in functie de cate clatite vrei sa faci, adaugi apa usor de la chiuveta (e acelasi lucru daca lasi apa usor sa curga in bolul cu pricina ca atunci cand ai pune sifon sau apa minerala sa fragezesti si sa faci aluatul dezmierdant de apetisant ce se va uita in gura pofticiosului de deserturi ce daca nu are, in curand va detine si ceva burta!)-nu multa!; apoi faina usor dai drumul in bol din cana, punga sau ce recipient contina praful alb fainos si bati bine-bine cu telul toata compozitia pana ce odata omogenizata cu tot ce am introdus pana acum, o lasam sa se aseze in bol, dupa atata bataie cu telul ce i-am tot dat; timp in care odata aluatul definitivat, aprindem focul (nu-n in soba ca nu e iarna inca, ci unde facem clatitele, iar daca totusi e vara si alta sursa de foc nu e, facem focul inainte de pregatit aluatul, caci trebuie tigaia bine incinsa inainte de a turna aluat in ea pentru prima data). incingem deci binisor tigaia, nu din aceea de tefal ultimul ragnet, ci din alea de pe timpul tovarasului ca-s sfinte – si dupa ce recuperam uleiul din tigaie folosit la incingerea fundului tigaii in scopul pregatirii sale termice astfel ca aluatul sa nu se prinda/lipeasca si sa se poata intoarce aluatul de pe o parte pe ailalalalta-foarte simplu!

    just let me know daca ti-or iesit dupa povestea mea/reteta na daca vrei a-i zice si asa!

    • Anca

      Aha, deci reteta fără lapte. Trebuie încercată. Da peste 5 ani când fac iar clătite că tare epuizant e. (da totuşi susţin supremaţia tigăii de teflon că în alea de pe vremea tovarăşului n-am văzut decât eşecuri)
      În cu totul altă ordine de idei, nu am mai reuşit să răspund la mail, dar vreau să spun că pentru wordpress nu ai nevoie de nici o aplicaţie specială (noi stăm pe wordpress de pe o adunătură de laptopuri si PC-uri şi n-am avut nici o problemă)
      Spor la clătite!

  • Rodica

    ok-ok,dar cu ce ai uns clătitele,ce aromă,ce dulceţuri/gemuri?

  • divagaţii

    Deci ai amestecat lapte, faina, rugaciuni si oua vreo ora si au iesit 5 (pardon, 6) clatite?! Esti pregatita pentru proba urmatoare – de anduranta – vei gati pentru UM 0544 si familiile lor de Ziua Armatei.
    Apoi Jamie Oliver va avea un cosmar (pardon, vis) recurent in care se va face ca este Anku si face toata ziua (zi de vara pana’n seara) 5 clatite. 🙂

  • Laura

    :mrgreen: Jamie Oliver va avea un coșmar în care el se transformă în Ratatouille și e obligat să ronțăie din sacul cu făină al Ankului care îl urmărește să-i dea cu tigaia-n cap fiindcă nu-i ajunge materialul pentru clătite și ies puține și face scandal Florin Iaru și Rusia!

  • Anca

    Rodica, da cine a mai avut putere să ungă???!! 🙂
    Diva, Doamne fereşte! Aş omorî armata într-o clipită. Şi pe Jamie Oliver. Că s-ar sinucide numa să vadă dezastrul de bucătăreasă care sunt.
    Laura, asta ar mai lipsi! Să-l visez pe Florin Iaru la clătite. N-am io destule emoţii???

  • dodo

    Nu-i corect! Din cate tin eu minte eu va invitam si pe voi cand faceam clatite in Cluj…

    • Anca

      Draga mea, tinand cont ca tu mi-ai facut inclusiv un tort de clatite eu nu iti voi putea intoarce niciodata gestul. Dar, te rog, sa te consideri invitata pentru anul 2016 cand voi face din nou clatite 🙂 (intre timp mai poti veni pe la Cluj si fara motiv)

  • Laura

    …. și Dodo să nu uităm de mămăligă cu BRINDZA! 😛

  • dodo

    1. Vin la Cluj joi (11.08) cu Maia la dentist si apoi in weekend-ul urmator. Poate ne vedem. Sa aduc eu clatitele?
    2. Laura… :))) am uitat de dezastrul cu mamaliga… Multumesc ca mi-ai amintit. Nu-ti mai aduc placinte la BCU!

  • Laura

    DECI MÎINE???? Iha! Telefon, da?
    Bine, nu-mi aduce plăcinte la B.C.U.! Și-șea nu te lasă cu ghiozdanu înăuntru! (A.M. știe! hihi)

  • Lucia

    Epuizanta munca… mai ales pregatirea care a fost mai grea decit procesul de executare al clatitelor. Important e ca ai reusit.
    Cand mai vrei placinte te invit la mine.
    Lucia

Lasă un răspuns

